zondag 4 oktober 2009

Tamme kastanjes

Vandaag lekker wezen uitwaaien op de Strabrechtse Heide, weer genoten van de mooie natuur daar. Het viel me op dat het waterpeil van de vennen abnormaal laag was, het wordt weer tijd voor regen! Bij voorkeur wel wanneer ik binnen ben dan.

Naast de gebruikelijke Schotse hooglanders toch nog wel wat andere dieren gezien. Een kudde schapen op het pad, heel veel zilverreigers, een hoop kuifmeesjes en een kraai die een sperwer aan het verjagen was. Ik kan er wel van genieten, vooral met zo'n lekker herfstweer als vandaag.

En niet alleen dieren, maar ook een grote kastanjeboom gezien! Een tamme kastanje, eetbaar dus!

Ik was al een tijdje op zoek naar zo'n boom bij ons in de wijk. Ook wel eentje gevonden, maar daar lag maar erg weinig op de grond. En nu kom ik op de hei dus ook een boom tegen en heb maar meteen een stel kastanjes meegenomen.



Niet al te veel, maar genoeg om lekker van te knabbelen. Alleen het uitpakken van die kastanjes is nogal lastig, ze prikken gigantisch. Zeker met mijn gevoelige kantoorhandjes is het een pijnlijk werkje.

Maar gelukkig is er nog de methode: lomp voetengeweld.

Even tussen de voeten klemmen en wat druk uitoefenen.



En voila! De schil barst vanzelf open en je kan er zo de kastanje uithalen.



Uiteindelijk een mooie oogst van zo'n 50 kastanjes. Dat is toch een mooi aantal om wat dingen mee te gaan doen.

Ik blijf het speciaal vinden om dat zomaar uit de natuur te halen. Er zijn veel mensen die de bomen zo voorbij lopen, maar ik doe dat niet meer! Zomaar gratis een dure delicatesse voor het grijpen, het enige wat je moet doen is even bukken!



Een leuke oogst, al zeg ik het zelf. Nu nog even bedenken wat ik ermee ga doen. Ik denk ouderwets poffen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails