maandag 22 februari 2010

Energie metingen

Ondertussen heb ik weer wat energie zitten meten, dat is toch wel een heel werkje hoor. (En ik moet er maar net zin in hebben.)

Ik heb ondertussen zo'n 46% van ons energieverbruik verklaart, maar er ontbreken nog een hoop dingen. Zoals de koelkast en de vriezer, dat zijn toch ook wel grootverbruikers, denk ik zo.

En verder moet ik ook veel schatten. Hoe vaak zit ik achter de computer? Hoeveel uur per dag en hoeveel dagen in de week? Dat is dan maar een beetje natte vinger werk, maar goed, het gaat om een richtlijn.

Toch zijn er een paar verrassende dingen uitgekomen:

De allergrootste verrassing tot nu toe: De Modem!
Dat apparaat staat dag en nacht aan, dat moet wel, want onze telefoon loopt via de mode. En aangezien we ook 's nachts bereikbaar willen zijn voor noodgevallen, zetten we deze dus niet uit.

Het verbruik van onze modem: 200 kWh per jaar!
Dat is een ruime 10% van ons jaarverbruik! Daar ben ik toch wel van geschrokken. Wie had dat gedacht, zo'n klein apparaatje en dan zoveel stroom verbruiken, zal ik het wel goed hebben gemeten? Ik denk het wel eigenlijk.

Tot nu toe is de wasmachine onze grootverbruiker met 220 kWh per jaar. Net geen 12 % van ons energieverbruik. Daar zouden we nog wel op kunnen bezuinigen door misschien op lagere temperatuur te wassen.

Ik heb ook, naar aanleiding van een reactie op een vorig bericht, gekeken naar het verbruik van de deurbel. Maar dat is echt verwaarloosbaar. Het wattage was niet eens meetbaar. Ik heb voor het gemak 1 Watt genomen, dan kom je op zo'n 8 kWh per jaar uit. Dat is nog niet eens 0,5% van ons jaarverbruik. Het loont niet echt de moeite om daar energie in te steken om hierop te besparen.

Ook verrassend was de stofzuiger. In totaal 39 kWh per jaar, zo'n 2% van ons jaarverbruik. Maar de verrassing zat hem vooral in de verschillende standen van dat apparaat.

Er zitten 6 standen op onze stofzuiger en hoe hoger de zuigkracht, hoe hoger het verbruik!

stand 1 - 390 Watt
stand 2 - 483 Watt
stand 3 - 544 Watt
stand 4 - 699 Watt (deze gebruiken we het meest)
stand 5 - 837 Watt
stand 6 - 846 Watt

Dus wanneer we voortaan de stofzuiger een standje lager zetten, besparen we een kleine 25% op het totale verbruik. Nou is dat nog niet veel, maar toch he, alle kleine beetjes helpen.

En zo meten we vrolijk verder, volgende keer weer meer.

5 opmerkingen:

  1. Let wel op als je gaat wassen met lagere temperaturen. Het is nt goed voor je wasmachine. Mijn echtgenoor is witgoedreparateur en je wilt niet weten wat voor schade hij tegenkomt omdat de mensen geen kookwas meer draaien. Je kunt dan wel een beetje stroom besparen, maar dat kun je in veelvoud weer wegbrengen naar reparatie. Dus het advies is echt 1 x per maand echt op 90 graden.

    Groetjes,
    Dieuwertje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jammer dat het zo lang koud blijft, slecht voor de stookkosten..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Dieuwertje:
    Ik ben ook nog wel sceptisch over dat koud wassen hoor, ook in hygienisch oogpunt. Maar voor het onderhoud draaien we wel eens een warme was met azijn en een dweil in de trommel, werkt prima.
    Ik zit zelf te denken aan een hotfill appparaatje, zodat er meteen warm water in de wasmachine komt, dat scheelt opwarmen en daar gaat de meeste electriciteit naar.

    @Anna:
    Nou, daar ben ik het helemaal mee eens. Het wordt tijd voor lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sjonge... die modem wist ik ook niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kwam zelf in de nacht (wanneer iedereen slaapt en alles 'uit' is) niet lager dan 150 Watt.
    Misschien interessant om mee te spelen. EnyMate.
    Leuk apparaat om je stroomverbruik in kaart te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails