donderdag 18 februari 2010

Waar komt de prei vandaan?

Ik probeer al een tijdje een weekmenu aan te houden, waarbij we van tevoren nadenken wat we de komende week gaan eten. Ik zoek wat leuke gerechten bij elkaar en daar baseren we onze inkopen op. En dat werkt prima.

Zo had ik ook een gerechtje uit de Allerhande, preitaart. Heel lekker, we hebben er goed van zitten smullen.

Maar het gaat me om het volgende, ik had het recept uitgeknipt, en terwijl de boel in de oven stond, las ik op de achterkant van het recept het verhaal van de preiteler. En de volgende woorden verbaasde mij:

...Om de prei een goede start te geven, worden de zaadjes gezaaid in het warme, zonnige klimaat van Marokko en Spanje....()...In Marokko en Spanje groeit in twee weken een klein stekje, dat vervolgens naar het Nederlandse Herpen wordt getransporteerd. "Wij herplanten de plantjes hier in de zandgrond, zodat de prei kan uitgroeien tot een stevige stronk...

Ja zeg! Hallo!

Denk je een Hollands product te kopen, zitten er stiekem toch nog een hoop foodmiles aan verbonden. Op het bordje van de prei stond gewoon 'Nederland'. Ik sta er van te kijken, ik zou denken dat prei een oer-Hollands product is, makkelijk het hele jaar rond te telen, winterprei en zomerprei. Waarom moet Marokko hier tussen zitten?

Nu ben ik maar een simpele consument, misschien snap ik het niet helemaal, maar ik blijf het erg vreemd vinden, al dat geschuif met ons eten. Met de nodige energieverspilling en milieuvervuiling die ermee gepaard gaat. Maar aan de andere kant, wat is beter? Invoeren met vrachtwagens en boot via Marrokko, of opkweken in een verwarmde kas? Daar weet ik te weinig van helaas. Misschien moet ik dat maar eens opzoeken.

Ik moet er naar raden, maar ik kan maar aan 1 reden denken waarom de prei in warme landen wordt opgekweekt. Kostenbesparing. Zodat de prei lekker goedkoop in de winkel kan liggen. (Of men er meer aan kan verdienen.) Of zou de prei er beter van gaan smaken? Ik betwijfel het.

Juist om redenen als deze, probeer ik zoveel mogelijk lokaal biologische producten te kopen. Ook al is dat wat duurder, ik heb het ervoor over.

Men probeert vaak de goedkoopste groenten te kopen, maar deze zijn dan ook goedkoop met een reden. Misschien bespaart het wat geld in de portemonnee, maar uiteindelijk betaal je alsnog de meerprijs in de vorm van gezondheidsrisico's, gifgebruik, uitputting van de grond, olieverbruik, energieverspilling, het verdwijnen van lokale sterkere rassen door monocultuur, ga zo maar door.

Wat zit het toch allemaal raar in elkaar eigenlijk. Zelfs van de normale groenten op ons bord weet ik dus amper waar het vandaan komt. Toch eens vragen binnenkort wanneer ik boodschappen ga doen in de Natuurwinkel. Eens kijken of zij me kunnen vertellen waar hun prei vandaan komt. Ik ben benieuwd.

Dit is trouwens wel een hele mooie kans om me eens te gaan verdiepen in het zelf planten van prei, laten groeien in ons eigen mini-moestuintje.

Dan weet ik 100% zeker wat voor weg deze groente heeft afgelegd.

Ik heb al drie zakjes met zaad klaarliggen, voor zomer, herfst en winterprei. Nu maar hopen dat het gaat lukken.

5 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens. In de film 'The Age of Stupid' vertelt een man die bij de grens Frankrijk-Italië woont hoe hij de ene week een vrachtwagen met aardappelen (uit NL) zit rijden richting Italië, om diezelfde vrachtwagen een week later te zien terugrijden met aardappelpuree. Het is echt zot!
    Dat over de prei vind ik wel echt raar, ik dacht ook dat die in NL groeide als dat op het bordje stond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En garnalen worden gepeld in Marokko. Of neen, ondertussen is het in een ander lage loonland. Ik wist dit ook niet tot ik een optreden zag met de Low Impact Man.
    Wel goed dat je er even bij stil staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, al die stukjes over milieu ed ! Wij worden ons er ook steeds meer bewust van en proberen er beter naar te leven. We gaan hierin beetje bij beetje vooruit.

    Onze nieuwste uitvinding: de ecoball en magneetbol voor in de wasmachine (ipv wasmiddel en antikalk, zie www.groenopgroen.nl): onze eerste ervaringen ermee lijken goed !

    Blijf schrijven !!

    Groeten, Margriet

    Moeder van 2 geweldige zonen uit Nigeria.
    Die jullie beide logs al een tijd met veel plezier volgt: dankjulliewel !
    Die vandaag het boek adoptie op de deurmat vond, en popelt om de verschillende verhalen te gaan lezen.

    Als jullie het leuk vinden een kijkje te nemen op ons log, stuur dan even een mail via de hoofdpagina, dan krijg je inloggegevens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha... wilde je net gaan vragen of je niet zelf een klein stukje grond over hebt voor een paar zaadjes. Werkt hartstikke goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Budgetstudent:
    Ja, en zo gebeurt het met nog veel meer producten. Inderdaad, zoals Plukdedagsandra zegt, ook garnalen die in Marokko gepeld worden, omdat dat goedkoper is.

    @PlukdedagSandra:
    Wat leuk, heb jij LowImpactMan gezien tijdens een optreden? Hoe was dat? Ik volg zijn weblog en weet dat hij inderdaad optredens en lezingen geeft.
    Van de garnalen wordt je niet vrolijk, zeker als je leest wat er allemaal mee gebeurt op Wikipedia:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Garnalenpeller

    @Margriet:
    Goed bezig! :-) Je moet maar eens vertellen hoe het bevalt, na een tijdje wassen met de ecoball, daar ben ik wel benieuwd naar.
    Bedankt voor de complimenten. :-)

    @Mama Monique:
    Sterker nog, ik heb er al een stel voorgezaaid! Binnenkort te lezen op de weblog. Ik ben benieuwd hoe dt gaat ontwikkelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails