zondag 11 april 2010

Home - een film van Yann Arthus- Bertrand

Misschien heb je wel eens gehoord van Yann Arthus - Bertrand?

Je hebt vast wel eens foto's van hem gezien. Foto's van onze planeet van bovenaf gezien. Prachtige landschappen, opmerkelijke vergezichten, echt betoverende foto's. Beelden van de natuur, zoals je ze niet vaak ziet.

Klik op deze link om een aantal foto's van hem te zien.

Zijn foto's laten niet alleen schoonheid zien, maar tegelijkertijd ook de donkere kant ervan. Want tijdens zijn reizen door de lucht, zag hij overduidelijk wat nu de menselijke invloed op al deze natuur is. En die invloed is niet zo mooi. Sterker nog, we vernietigen al die schoonheid met een rap tempo.

Tijdens de Consuminderdag kwam ik in aanraking met een film project, ook van Yann Arthus - Bertrand. De film heet: HOME. De Low Impact Man liet een korte scene van de film zien, tijdens zijn voordracht.

De film laat op een goede manier zien hoe mooi onze wereld in elkaar steekt. Wat voor prachtige natuur we hebben, hoe fragiel de kringloop is en hoe alles op deze planeet met elkaar verbonden is. Echt prachtige beelden, ik kan het niet anders zeggen.

Maar gedurende de film, maakte mijn gevoel van bewondering plaats voor andere gevoelens. Boosheid, wanhoop, irritatie, verbazing, onmacht. Zo vreemd. Want steeds verder in de film, kwam 'de mens' steeds prominenter in beeld. En ook al bleven de beelden zelf fascinerend mooi, de boodschap werd steeds grimmiger en donkerder.

En uiteindelijk vroeg ik me hardop af: 'Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig!?'

Ik ga niet preken hier, ieder mag er zelf zijn eigen ding van denken. Maar als je ziet hoe wij onze energievoorraden opmaken, zo snel, terwijl het miljoenen jaren heeft geduurd om die voorraden te maken. Daar word je bang van.

Of wat voor ellende er in het milieu plaats vindt, alleen maar om ervoor te zorgen dat wij een lapje vlees op ons bord krijgen. Als de helft van de graanvoorraad in de wereld opgaat aan veevoer, als er oerwouden worden gekapt voor soja plantages, ook al voor veevoer.

En hoe we onze watervoorraden opmaken of vervuilen. Hoe er miljarden mensen in armoede leven, omdat wij, het rijke Westen, al hun gronden en voorzieningen uitbuiten. Het is zo krom. Ik heb mijn ogen uitgekeken.

Bekijk hier anders alvast de trailer, dan krijg je een korte impressie over de film:



Een uur en twintig minuten lang werd ik steeds droeviger. Op het eind vroeg ik me serieus af, zit er wel een happy end aan deze film? Blijf ik straks verslagen op de bank zitten bij de aftiteling? Of wordt er toch nog een sprankje hoop geboden?

Nou gelukkig wel, er is nog hoop.

De laatste tien minuten van de film word je weer opgepept. Ja, er is nog hoop en we zijn hard bezig om te veranderen. 'Er is geen tijd meer om pessimistisch te zijn.' wordt er gezegd. We zijn aan het veranderen, we moeten veranderen. Ook jij kan veranderen, was de boodschap. Waar wacht je eigenlijk nog op? Waarom zou je niet veranderen?

Stiekem ben ik wel aan het veranderen, beetje bij beetje. Anderen ook. Consuminderen, vegetarisch worden, meer rekening met het milieu houden. Je ziet het om je heen, steeds meer mensen veranderen hun levensstijl.

Maar voordat ik deze film zag, deed ik het vooral voor mezelf, en goed, ook voor 'een beter milieu'. Maar nu, na deze film, weet ik pas, dat het echt invloed heeft op de gehele planeet. De gehele menselijke bevolking en alle andere levende wezens. Niet alleen mijn eigen kleine coconnetje, nee, ook alles daarbuiten. We maken allemaal deel uit van een kringloop, die de hele planeet omvat.

Bekijk de film. Hij is helemaal gratis te zien, op Internet. Hij mag vrij gekopieerd worden, dus zoek op Torrent sites, downloaden en kijken. Het best op HD en groot beeld, want de beelden zijn prachtig.

Of klik op deze link om hem via YouTube te bekijken.

Laat weten wat je ervan vond. Wat voor indruk maakte de film op jou?

7 opmerkingen:

  1. Hallo , zou je mij `n plezier willen doen en ff reageren op de vraag die ik stelde na je logje van 30 mrt? Hartelijk dank! En goeie stukjes die je schrijft, alles wordt toch steeds "breder"! Bedankt! Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip, die ga ik zeker eens bekijken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als een goede film, en wat fijn dat hij gratis is te bekijken. dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga zeker kijken. IK heb geleerd,om niet meer te kijken,naar hoe anderen/beleidsmakers handelen t.o.v. onze aarde. Ik neem mijn eigen gedrag onder de loep en probeer respectvol te leven. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er "goed" uit zeg, die film. Heb er nu geen tijd meer voor, maar zal het zeker gaan kijken. Dank je wel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De trailer wekt al de belangstelling. Ik zet hem denk ik ook op mijn blog. Hoe meer mensen erover nadenken en veranderen, hoe beter. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Allemaal:
    Fijn dat hij zo positief wordt opgepakt door jullie. Hoe meer mensen hem zien, hoe meer er wordt nagedacht over de toestand van onze planeet.

    @Ine:
    Ik ben alle reacties aan het afwerken nu, dus ik zal je verzoekje snel bekijken.

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails