maandag 26 september 2011

DKFD #14: De sterren

Al eerder heb ik ooit aangegeven dat ik ooit gefascineerd ben geraakt door de sterrenhemel.

Dat was toen wel een uitzonderlijke situatie, op een plek, ver van de bewoonde wereld, aan de rand van een groot natuurreservaat. Geen stad, geen dorp, geen licht, de duisternis was compleet.

En dan stap je uit de landrover, klungelt wat met je zaklamp. Eerst schijn je nog op de grond en daarna volg je de lichtstraal de lucht in.

En valt de mond open van verbazing.

Echt. Sterren zijn niet alleen wit, ze hebben ook andere kleuren. Rood, blauw. En dan de nevel van de melkweg. Zo prachtig, zo mooi! Ik gun iedereen zo'n ervaring, bijna mystiek, spiritueel. Daar sta je dan, als nietig persoontje in een klein hoekje van het het wijde universum.

Machtig.


Maar..

Dit gaat over de kleine dingen, dus dan stap je niet in een vliegtuig om duizenden kilometers verderop naar de lucht te staren. Dat kan hier ook, in ons eigen landje.

Vooral nu de herfst aanbreekt en straks in de winter, komt mijn favoriete sterrenbeeld weer in de lucht.

Orion.

Een mooi sterrenbeeld dat je makkelijk met het blote oog kan zien, de riem van 3 sterren en de 2 sterren boven en onder de riem. Je hebt het vast wel eens gezien.


Wanneer je eenmaal het sterrenbeeld hebt gezien, zul je hem nooit meer missen, zo duidelijk kan je hem in de sterrenhemel zien staan.

En mocht het nog te vroeg in het jaar zijn, vergeet dan niet de klassieker: De Grote Beer! Nog zo'n mooie sterrencombinatie.


De kenmerkende vorm van de steelpan, hoog in de lucht. Zoek maar eens goed.

En dat is het fijne van deze ervaring. Lekker in het donker, op een koude en heldere nacht, buiten op straat, of ergens in een donker gebied, het platteland of op de hei. Naar boven staren, de duisternis in.

Laat je ogen even wennen en ontdek de sterren. En hoe langer je kijkt, hoe meer sterren je gaat zien. Met wat geluk zie je ook nog een snelle flits een streep door de lucht van een 'vallende ster'.

Vergeet geen wens te doen!

Klik hier voor meer kleine, fijne dingen.

1 opmerking:

  1. Bedankt dat je me weer even bewust maakt van de sterrenpracht! Ik heb daar de laatste tijd maar weinig bij stilgestaan. Vanavond ga ik kijken of ik 'het steelpannetje' zie!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails