maandag 31 oktober 2011

DKFD #19: Herfstkleuren

In de herfst is het grijs en regenachtig. Grijze luchten, gure wind, nat beton, vroeg donker, duisternis, somber. De term 'herfstdepressie' wordt al hier en daar genoemd.

Onzin! Klopt niks van!

De herfst kleurloos? Absoluut niet. Zoals in de lente de kleur van nieuw leven ontstaat, zo heb je in de herfst de kleur van verval. En dat is geen saaie kleur.

Trek de bossen in, of kijk naar de bomen in je omgeving en zie maar eens wat voor mooie kleuren de herfst met zich meebrengt.

Geel, oranje, rood, bruin.

De bomen zijn bijna overweldigend met hun kleurenpracht. Prachtig hoe sommige loofbomen sterk afsteken tegenover het donkergroen van de dennenbomen.

Of de intens diepe rode kleur van de bomen die bij ons vlakbij naast de weg staan. Ik weet niet goed welke boom het is, maar het is altijd volop genieten wanneer ik ze weer zie.

Maar kijk ook eens naar beneden, onder de bomen, in het bos. En zie daar het roodwit van de vliegenzwam, of gele zwammen. En vergeet het mooie groene mos niet, dat een extra diepe kleur krijgt door de vochtige grond.

Gratis genieten van de mooie kleuren in de natuur, doe het nog snel, voordat de bomen kaal zijn!





3 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens en groot fan van de herfst. Ik vind de herfst een jaargetijde waarin de natuur nog even goed gaat knallen voor de bewoners van moeder aarde. Veel fruit en noten voor de winter aanbreekt. Nog wat zon en kleurenpracht die magisch is, voor de winter invalt.
    Het laten vallen van kastanjes, eikels en beukenootjes zodat we er in het voorjaar weer van gegarandeert zijn dat er een nieuwe lichting voedsel gaat opschieten uit de aarde.
    Ik voel me altijd erg knus in de herfst en krijg zin in kaneelgeuren, kaarslicht en stampotjes. Dus het is maar net hoe je het bekijkt.
    Mooie foto btw.
    Warme groet uit de casa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hè?! Ik geniet ook van de kleurenpracht, zeker als hardloopster!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, lekker die herfstsfeer. Lekker knus. Ik ben het er helemaal mee eens.

    Als iemand weet wat voor soort die rode bomen op de foto zijn, laat het dan weten. Daar ben ik benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails