woensdag 4 januari 2012

Marktwerking bij de tandarts

Wat lees ik nu weer op internet?

De overheid streeft naar meer marktwerking in de (mond)zorg om de kosten van de zorg beheersbaar te houden, de kwaliteit te verhogen en vraaggerichte zorg te bevorderen. Een meerderheid van de Tweede Kamer is daarom akkoord met de start van een driejarig experiment met marktwerking en vrije prijsvorming in de mondzorg per 1 januari 2012. Vanaf 1 januari start een nieuwe fase voor alle tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici.

De prijzen worden vrijgegeven bij tandartsen?

Hm, moet ik dan toch weer die aanvullende verzekering gaan afsluiten, terwijl ik die een tijd geleden nog heb opgezegd?

De mythe van marktwerking wordt nog steeds vol overtuiging gebracht.

De prijzen zullen goedkoper worden door de onderlinge concurrentie en de mensen zullen naar een goedkopere tandarts overstappen. Andere tandartsen willen hun klanten niet kwijt en zullen dus ook hun prijzen verlagen.

Tuuurlijk.

Vorig jaar ben ik van tandarts overgestapt, omdat ik voor de eerste tandarts 35 kilometer moest rijden, enkele reis. En mijn nieuwe tandarts op fietsafstand van mijn werk is.

Van de 12 tandartspraktijken in de stad, was er maar 1 die toevallig nieuwe patienten aannam, omdat er een nieuwe beginnende tandarts was bijgekomen.

Hoezo 'even' overstappen?!

En hoezo goedkopere prijzen? Reken maar dat ze bij sommige omhoog gaan. En dat andere tandartsen dan volgen, aangezien de mensen gewoon die hogere prijzen blijven betalen.

Pfff, moeten we dan gaan onderhandelen over de prijs?

Tandarts:
"Zo meneer Patrick, we gaan even boren. Doet u de mond maar verder open."

Ik:
'Aaad aaaght ohhuh?'

"Wat dat gaat kosten? Voor de prijs van 199 euro is uw gaatje gevuld. Nog verder open graag."

'An aaad ieh ih uh?'

"Of het niet wat minder kan? Wilt u zeggen dat ik te duur ben? Is dat wat u bedoelt, meneer Patrick? Wat wilt u dan?"

'Ie an eh eieieij aah? Ishhie? Ahuh aat aaah ijhuh.'

"Wat van de prijs af? Hoezo laat het anders maar zitten? Niet tegenstribbelen nu meneer Patrick, de boor zit al in uw mond. Hij kan elk moment aan gaan. U wilt korting? Ik kan wat weglaten van de behandeling, dan wordt het een kwart goedkoper. Is dat wat u wilt?"

'Uh elllh ah!'

"De helft?! Nee, nee, nee. U kunt dat niet beslissen. Ik heb hier de boor vast meneer Patrick. Andere tandartsen nemen geen nieuwe patienten, u zult het met mij moeten doen. U bent het er niet mee eens? U krijgt korting van me, meneer Patrick. Take it or leave it, 25%."

'Oh eeeh.'

"Okee. Goed. Daar gaan we!"

Bzieieiieieiieieiiiiiiiiiwhiiiiiieieiieieieiieiei. Brszzzzzzzjjzjzjzjjjjieiiiiiiiiiiiiiiii.

'WAAAAAAAH!!! AAAAAAAAAAAHHHHH! EEEEEEEEEE!! AAAHHHHHHHH'

"Zo meneer Patrick. Spoelt u maar. Dat wordt dan 175 euro. Het bekertje water extra gerekend, maar inclusief de korting, omdat ik de verdoving heb weggelaten voor u. U kunt in termijnen betalen, maar liever niet. Mijn nieuwe auto wil ik snel terugverdiend hebben. Tot de volgende keer!"

Update:
Ik schreef dit stukje vorig jaar al. Vandaag in de krant: Tandartsbezoek gemiddeld tien procent duurder

4 opmerkingen:

  1. Het wordt een ramp. Zo lang er een tandartsen tekort is in sommige gebieden valt er niet over te stappen. En kunnen tandartsen rekenen ,wat ze willen. Wij blijven patient bij de tandarts in het dorp. Is ze met bv een kroon te duur,dan laten we die zetten in Belgie. Waren we "toevallig"op vakantie. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is van de zotten dat ze er nog steeds niet van hebben geleerd... Alsof het openbaar vervoer en de elektriciteit zoveel goedkoper is geworden dankzij de marktwerking... PFFFT

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En niet alleen die markt is opengegooid. De overheid heeft ook bepaald dat de farmaceutische markt vanaf 1 januari open is. En verzekeraars krijgen daar steeds meer over te zeggen. Ik ben erg benieuwd hoe dat afloopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er onze tandarts naar gevraagd in de december maar bij hem gaan de prijzen nauwelijks omhoog. Hij geeft me ook heel netjes aan wanneer hij weet dat er de volgende keer iets moet gebeuren (foto's maken bv.) zodat ik op de kosten ben voorbereid. Maar die hele marktwerking slaat natuurlijk nergens op, want inderdaad: je hebt niets te kiezen! Ik ben ook heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails