maandag 9 april 2012

DKFD #36: Panoramafoto's

Tijdens vakantie of gewoon tijdens een mooie wandeling, kan het zo gebeuren dat je ineens een prachtig landschap ziet.

Helemaal onder de indruk van het uitzicht, grijp je dan de camera en probeer je om dit mooie moment vast te leggen.

Maar wanneer je dan de foto's terug kijkt, is er helemaal niets over van dat uitzicht. Dan heb je gewoon een kiekje, waar niet eens alles op staat. En voel je helemaal niets meer bij het beeld, want het klopt gewoon niet!

Waar is de wijdsheid, de verre horizon? En vooral de breedte van het blikveld, het idee dat de wereld aan je voeten ligt?

Niet op de foto, alleen nog in gedachten. Dat is prima, maar zoiets wil je toch ook wel met vrienden en familie delen. En dan kan je niet met zo'n plat fotootje aan komen zetten.

'Ja, en dit uitzicht was zo overweldigend. Prachtig gewoon! Ongeveer als deze foto, maar dan links en rechts nog meer bergen. En het licht was ook anders. En die wolken, hoe die voorbij dreven, erg mooi. Tja, eigenlijk had je erbij moeten zijn...'

Natuurlijk kan je zoiets niet voor de volle honderd procent op de foto zetten, maar wat wel helpt is om een pirouetje te draaien met je camera, een hele reeks foto's achter elkaar te maken, en die later dan electronisch aan elkaar te plakken.

Kortom, een panoramafoto maken!

Ik vind panoramafoto's maken heerlijk. Zo krijg je toch nog die wijdsheid te pakken, of dat indrukwekkend landschap.

Hoe indrukwekkend een wandeling of vakantie is geweest, is heel makkelijk te zien. Hoe meer panoramafoto's, hoe meer ik als een bezetene rondjes om mijn as heb gedraaid, met de camera voor mijn neus.

Wanneer ik aan het eind van de vakantie duizelig en zwalkend thuis kom, dan is het een indrukwekkende vakantie geweest!

Hieronder foto's van een vakantie met de meeste panoramafoto's. Iedereen mag raden welk land dit is, behalve Valhalla.  :-)











6 opmerkingen:

  1. Nee, dan weet ik het niet. Maar misschien in mijn Pinkstervakantie naar Noorwegen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Noorwegen!
      In de pinkstervakantie zal er nog wel veel sneeuw liggen in de hoger gelegen gebieden. Wij waren er zelf in Juni en op sommige stukken reden we over wegen, waar de sneeuw nog een metertje of drie boven onze auto uitstak!
      Geniet er van!

      Verwijderen
  2. nou als valhalla niet mag reageren dan is het vast Noorwegen.
    Ik heb volgens jouw instructies een zuurdesembrood gebakken en het is heerlijk en goed gelukt. Ik had alleen de oven een beetje te hoog staan dus hadden we een zeer, heel erg donkere korst . Maar dat mag de pret niet drukken. Ik had het brood 1 keer laten rijzen en we gaan het vaker doen. Fijne dag.
    Groetjes Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Noorwegen is goed geraden.
      En leuk dat het zuurdesembrood is gelukt. 1 Keer rijzen is vaak voldoende, en dan wordt het brood ook niet zo zuur.

      Verwijderen
  3. Ik herken dat verlangen een prachtig beeld te willen delen, maar ook bij mij doet de foto er nooit recht aan. Zijn panoramafoto's wat dat betreft dus beter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk is het een stuk beter om alles in het echt te zien, maar door panoramafoto's kan je in ieder geval meer in beeld laten komen om het totaal landschap te laten zien.
      Met 1 foto lukt dat vaak niet.

      Verwijderen

Related Posts with Thumbnails