woensdag 30 mei 2012

Mannetje Timpetee, een actueel sprookje

Laatst schreef ik nog over de wreedheid en pure horror in de bekende sprookjes, maar dat wil niet zeggen dat ik sprookjes vermijd.

Integendeel!

Er komt nu een bekentenis:

Ik had vroeger van die Efteling langspeelplaten. Prachtige verhalen, mooi verteld met leuke liedjes en geluiden. Heerlijk genieten van de meest bekende sprookjes. Enne... ik luister er nu nog naar!

Jawel, als 40-er luister ik naar sprookjes van de Efteling! Ik geef het eerlijk toe! Kindersprookjes! Op de iPod, met koptelefoon, in bed!

Zo, het is eruit.

Hieronder kunnen jullie genieten van mijn favoriete verhaaltje, over Mannetje Timpetee die een tovervis vangt.

Denk nou niet dat dit zomaar een kindersprookje is, luister maar eens goed, het is een zeer actueel verhaal!

Over meer, meer, meer. Hebben, hebben, hebben. Niet tevreden zijn met wat je hebt.

Toepasbaar op de huidige tijd, de economische crisis, de hebzucht, alsmaar lenen, de banken, de huizenprijzen, ongeremde groei, ga zo maar door.

En hoe loopt het dan uiteindelijk af?

Dan luister het sprookje maar en trek je eigen conclusies...



deel 2:
(met een kleine samenvatting)



3 opmerkingen:

  1. Dat is een vernieuwing van het nog oudere verhaal van Piggelmee. Ik ken het nog "In het land der blonde duinen en niet heel ver van de zee. Woonde eens een dwergenpaartje. En het heette Piggelmee."Ik vergelijk de huidige economie daar wel eens mee. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. `t Waren heel, heel kleine menschjes
      En ze woonden- vrees`lijk lot,
      Want ze hadden heel geen huisje-
      In een ouden keulschen pot.

      Verwijderen
  2. Wij hadden vroeger ook een langspeelplaat met sprookjes, en na het lezen van jouw stukje, komen de herinneringen weer boven. Het was heerlijk om naar te luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails