maandag 23 juni 2014

Hoe schadelijk is mijn deodorant?

Het is duidelijk, ik wil geen chemische troep onder mijn oksels.

Maar ik wil wel lekker ruiken.
En liefst geen zweet of zweetplekken.
En moeite doen is prima, maar het moet wel efficiënt blijven, een beetje gemak dient de mens.

Een eerste inventarisatie


Eerst maar eens kijken, wat ik nu precies bijna dagelijks op mijn lichaam smeer.

Sanex Deoroller
Dit spul: Sanex Dermo Protector Deo roller

Op zich ben ik er wel tevreden mee. Snel, handig, werkt prima.

Maar wat zit er eigenlijk in? En hoe slecht zijn die ingrediënten eigenlijk?

Daar hebben we een mooie website voor:
Skin Deep Cosmetics Database

Een mooie website, waar je de ingrediënten kan intypen, en waar je snel en overzichtelijk een resultaat ziet, hoe schadelijk het is en wat er allemaal wel of niet aan mankeert.

We pakken even de ingrediënten erbij, ik heb ze in volgorde gezet van schadelijk tot minder schadelijk. Je kan op de link klikken om de details te bekijken.

De schaalverdeling werkt als volgt:

0 - 2 = weinig risico
3 - 6 = gemiddeld risico
7 - 10 = hoog risico

Ingrediënten en hun kenmerken


BHT (6)
Cyclopemtasiloxane (3)
Steareth-21 (3)
Dimethicone (3)
Talc (3)
Aluminum chlorohyrdate (3)
Steareth-2 (3)
PPG-15 Stearyl Ether (1)
Glycerin (0)
Allantoin (0)
Lactis Proteinum (0)

Score in de categorie 3 tot 6, gemiddeld risico

De score valt me niet tegen. Maar het liefst heb ik een score van 'NUL'!

Het valt in de categorie 'gemiddeld risico'. Met een uitschieter voor "Butylated hydroxytoluene", die hoog scoort op risico's voor allergische reacties en kanker.

Nog meer nadelen

Naast de inhoud, bevalt me de verpakking ook niet. Veel plastic, niet herbruikbaar.

De prijs, tussen de 2 tot 3 euro, is ook best duur. Alhoewel we altijd wel gebruik maken van aanbiedingen.

Dit kan beter!

We gaan eens nadenken wat we gaan doen hiermee.

Wat voor deodorant gebruiken jullie eigenlijk? Of misschien gebruik je wel niets? Laat het weten in de reacties.

5 opmerkingen:

  1. Wij hadden dezelfde overwegingen, én dezelfde deodorant ;-). Een half jaar geleden overgestapt op kokosolie met bakingsoda. Werkt beter dan de deo, supermakkelijk en veel goedkoper!

    Een paar lepels kokosolie (500 gram voor 4.95 bij de toko), daardoor bakingsoda (ook bij de toko te koop, maar nog veel goedkoper online bij bijv drogisterij.net) roeren tot het een stevige, net niet korrelige consistentie heeft. In potjes doen (wij doen oude gelpotjes van de hema, worden hergebruikt) en elke ochtend een vingertopje 'deo' onder de oksels wrijven.
    Kokosolie wordt vloeibaar rond 25 graden, dus in de zomer is het wat dunner dan in de winter, maar dat deert ons niet zoveel.

    Overigens kun je bakingsoda ook gebruiken om je haar te wassen en voor nog veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bakingsoda is wat dat betreft een super product! Ik ga het zeker proberen, bedankt!

      Verwijderen
  2. Gun jezelf een overgangperiode van dergelijke deo's naar bakingsoda.
    De meeste mensen zweten minder dan ze denken. En bovendien hoeft het niet meteen enorm te stinken. Maar baking soda gaat alle geur tegen. Ik gebruik het zonder kokosolie.
    Bakingsoda zit hier in een kruidenpotje van ikea. Na het douchen breng ik een klein beetje aan. Hier gebruiken we het nu 7 jaar en het werkt.

    De effectiviteit hangt ook af van wat je verder gebruikt. Reguliere douchegel en shampoo enz. zorgen ook voor een slechtere conditie en werking van de huis. Wanneer je marseillezeep gebruikt, word je huid steeds beter en rustiger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na de deo ga ik kijken hoe ik alle andere dingen kan vervangen, waaronder shampoo en douchegel en dergelijke. Dus de Marseille zeep ga ik eens goed bekijken.

      Maar alweer de tip van bakingsoda, ik ga er binnenkort mee aan de slag!

      Verwijderen
  3. Hoi,
    eea heeft te maken met de zuurgraad op de huid als die verdund wordt door gewoon vaker met wat schoon water te spoelen nadat je 'zuiver' hebt gegeten en gedronken, wordt de onaangename geur heus minder. Zuiver in de zin van: geen of zo min mogelijk vlees, geenof zo min mogelijk suiker, geen of zo min mogelijk melk en zuivel (welk ander volwassen zoogdier drinkt melk?) Wat je erin stopt is wat je bent. Eet veel kruiden zoals salie, basilicum, peterselie, enz die ruiken lekker. Je maakt je eigen zeep! Doe daar etherische olie in of verse lavendelbloemen. En vooral:vaak gewoon schoon water

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails